Er zijn hoogbegaafde leerlingen, die voldoende uitdaging in de groep krijgen, maar sommige leerlingen hebben daar niet genoeg aan. Zij komen pas tot echt leren, wanneer zij ver genoeg buiten hun comfortzone worden geplaatst.


Hierbij kunt u de volgende vragen stellen:
• Hebben ze genoeg cognitieve uitdaging?
• Krijgt leren leren  en leren denken genoeg aandacht in de groep?
• Leren ze omgaan met falen?
• Is er omgang met gelijkgestemden nodig?
• Kunnen ze samenwerken?
• Zijn de leerstrategieën genoeg ontwikkeld?



Wat kan de plusklas bieden?
Hoogbegaafde leerlingen hebben hulp nodig om het beste uit zichzelf te halen en te leren leren. Deze ondersteuning kan hen in de plusklas worden geboden, waar ze met gelijkgestemden kunnen samenwerken en feedback krijgen. Ze leren keuzes te maken tussen drie manieren van denken (analytisch, praktisch en creatief) om een probleem op te lossen.

In de plusklas worden sociale vaardigheden aangereikt om het welbevinden te bevorderen. Dat alles biedt verlichting voor de groepsleerkracht, omdat er meer tijd is om aan de specifieke leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen te werken.

Plusklas leiden

Niets is zo ongelijk als de gelijke behandeling van ongelijken.

Vrij naar Aristoteles