Begeleiding

Voor de ontwikkeling van een hoogbegaafd kind is het belangrijk dat vroeg herkent wordt dat hoogbegaafdheid op tijd gesignaleerd wordt. Een gepaste en uitdagende begeleiding zorgt er voor dat het kind zich positief ontwikkeld. De begeleiding van kinderen is onderverdeeld in verschillende leeftijdscategorieën, zodat er nog beter afgestemd kan worden op de behoeften van het kind.

Peuters

Bij peuters spreken we formeel nog niet over hoogbegaafdheid maar wordt de term ‘ontwikkelingsvoorsprong’ gehanteerd. Dat betekent niet dat peuters niet hoogbegaafd zouden kunnen zijn. Peuters hebben dan meer behoefte aan begeleiding waar de ontdekkingsfase centraal staat.

Kleuters

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen vaak complimenten als 'wat knap van jou', 'je bent de beste van de klas'. Je moet waakzaam zijn wanneer een kleuter geen nieuwe uitdagingen aan wil gaan, faalangstig is of perfectionistisch, dit lijkt misschien geen 'slimme kleuter'. Voor de begeleiding staat (h)erkenning en ontwikkeling centraal.

Basisschoolkinderen

Hoogbegaafde kinderen kunnen lastig zijn voor hun omgeving, ze kunnen druk zijn of teruggetrokken omdat ze niet begrepen worden. Het kan dus als ouder ook moeilijk zijn om te zien wat er aan de hand is en hoe je het beste kun helpen.

Voor basisschoolkinderen speel uitdaging een belangrijke rol in de begeleiding. De reguliere leerstof daagt niet genoeg uit. Het is belangrijk dat kinderen leren dat het niet altijd makkelijk is, omdat het ook niet makkelijk blijft in hun carrière. Omgaan met tegenslag en leren om ergens voor te werken staat dus centraal.

Peuterspeelzaal

Omdat je niet vroeg genoeg kan beginnen met het begeleiden van hoogbegaafde kinderen, bied ik ook begeleiding aan voor peuterspeelzalen. Op spelende wijze leren en uitdaging vinden in de dingen die je peuter leuk vindt. Op die manier creëren we een gezonde werkhouding waar peuters de rest van hun schoolcarrière profijt van hebben.

Scholen

Steeds meer scholen zijn zich ervan bewust dat het belangrijk is dat hoogbegaafde leerlingen een structureel andere aanpak nodig hebben. Deze aanpak vraagt deskundigheid en maatwerk. Hierbij komen veel vraagstukken aan de orde. Met de juiste aanpak kan er op school een prettige leeromgeving gecreëerd worden, waarin uitdaging, plezier en ontwikkeling centraal staan.

Ouders

Onze begeleiding begint altijd met een intake gesprek. We kijken samen, met school en groepsleerkrachten, hoe we kunnen zorgen dat je hoogbegaafde kind weer met plezier naar school gaat. Je krijgt het beste resultaat wanneer school, ouders en kind samenwerken.